Hertenbiefstukje

  • Frank Drion

    Wat een onzin om te spreken van ‘faunavervalsing’, als je een paar herten los laat op een eiland. Het was gevaarlijk voor het verkeer, ook zo’n dooddoener. Dan rijd je toch wat langzamer, het is nota bene een vakantie-eiland. Daar doe je toch rustig aan. Je bent er om te relaxen. Er zijn natuurlijk altijd lui te porren om die beesten af te schieten, met verdovingspijltjes dan? Nee, daar is niets aan te beleven en je moet met de trofee naar huis en met een lekkere hertenbiefstuk als beloning. Wie haalt het in z´n hoofd zeg, om zo´n vergunning af te geven. Minister Verburg leek me aanvankelijk wel een tof wijf, met dat ondeugende witte lokje. Maar nu ze toestemming geeft om overal de herten en zwijnen af te schieten ben ik geen fan meer van haar. Onder het mom van verkeersveiligheid de dieren uitruimen is onzin. Dan maak je maar van de wegen in die gebieden ‘30 KM zones’. Het gaat natuurlijk om iets anders, de boeren klagen dat wild komt winkelen bij hen. Dus komt de boerendochter in het geweer. Lokje of niet, ze blijft een boerin, dieren zijn bedrijfsmiddelen of lopen in de weg. Het maakt niet uit, weg er mee. Nu worden ze afgepaft na de ‘crokus’ , goed voor het toerisme.

    Iedere gemeente heeft wel een kinderboerderij en een hertenkampje, of in ieder geval een van beiden. Leuk voor de kinderen, leren ze hoe mooi en lief dieren zijn. Als die gemeenten zich nou eens aangemeld hadden voor een paar van die herten op dat eiland, dan worden ze niet afgeschoten. Op de Krimpense hertenkamp kunnen er best een paar bij. Je hoeft voor mij geen lid van de Dierenpartij te zijn om te protesteren en een stokje te steken voor het onachtzaam omgaan met dieren. Maar je mag van mij wel een beetje minder vlees eten en zeker geen hertenbiefstuk of struisvogelbiefstuk, laat staan een jong zwijntje aan het spit. Want pas op, voor je het weet, zien ze daar weer handel in.

    En nu maar hopen dat de dijken het houden.

    Frank

    Reageren? f.drion@inter.nl.net

  • piet

    Ik ben het volkomen met je eens, waarom moeten we zo nodig die beestjes af gaan schieten. Als je zo graag met een geweer wil spelen ga dan op een schietvereniging knallen. Of ga lekker soldaatje spelen dan mag je gaan schieten in een land waar het nodig is. dan help je daar ook nog mee om de plaatselijke bevolking te helpen om van de onderdrukkers af te komen. en dan hebben de hertjes en de zwijntjes ook lekker de rust.