In natuurjaar N’70 voerden wij campagne tegen de milieuvervuiling en alles wat daar mee samen hing. De campagne was gebaseerd op teksten van de TV serie ‘Pipo de Clown’;”Dag vogels, dag vissen, dag bloemen”. Intussen is het triest gesteld met de veehouderij, als je die overvolle stallen ziet. Wij kunnen maar niet voor elkaar krijgen dat een of meer dagen per week geen vlees eten normaal wordt. Even dacht ik dat de mensen zich wel zouden bekeren als ze de - gelukkig beperkte - ruimingsbeelden in krant en op TV te zien kregen. Maar zelfs die beelden in de Kersttijd helpen niet; Een lege ‘kerststal’ haalt niets uit. Er wordt beweerd dat de mens boven de dieren is gesteld. Dus eten we ze op. Fokken we door, stallen vol, ongezonde situaties die wel ziekten moeten veroorzaken. We hebben de zieke koeien, MKZ, varkenspest , vogelpest en Q-koorts Wat rest ons nog?.We hadden het toch wel goed in 1970. Maar nu met de variant: “DAG VOGELS, DAG VARKENS, DAG KOEIEN, DAG GEITEN en DAG MENSEN!” Begrijp me goed, ik heb niets tegen koeien of ander vee in de weiden, graag zelfs. Dat ongezonde “Big Brother”-achtige gedoe van krioelende kippen, varkens en geiten op een te kleine ruimte, die zich ook nog eens rot vervelen en daarom aan elkaar gaan zitten kluiven of pikken, dat maakt me echt misselijk. Slecht idee van een mol die een rat bleek. Geef dieren de ruimte. Geen geklets, dierenwelzijn is gegarandeerd, aan m’n hoela! Ik ben niet roomser dan de Paus, eet echt wel eens biefstuk, maar als het fabrieksproductie wordt, dan geef ik de voorkeur aan een vegetarische schijf of een kaassoufflé. Laten we iets afspreken, we zitten toch in de weken van de goede voornemens. Doe mee met de volgende slagzin:’Het is tijd voor minstens één wekelijkse vleesloze maaltijd’. Het klimaat vaart er ook wel bij. Kijk meer naar dieren, zie hoe geweldig ze zijn, dan besef je ook dat ze nooit ondergeschikt aan ons kùnnen zijn. En nu maar hopen dat de dijken het houden.

Frank